seria Czytam sobie Edukacyjny EGMONT

Czytam sobie Edukacyjny EGMONT

 

Jeśli dziecko właśnie zaczyna samodzielnie czytać, to na pomoc przychodzi seria Czytam sobie Edukacyjny EGMONT 🙂

Seria istnieje na naszym rynku już pięć lat i jest bardzo popularna. To prawdziwy sukces wydawniczy!

Do tej pory ukazało się już przeszło pięćdziesiąt tytułów, a łączny nakład sprzedanych egzemplarzy przekroczył już pięć milionów sztuk.

„Czytam sobie” to trzypoziomowy program wspierania nauki czytania dla dzieci w wieku 5-7 lat.

Główne założenia serii Czytam sobie Edukacyjny EGMONT to:

– do tworzenia kolejnych tytułów zapraszani są tylko wybitni, polscy autorzy oraz mistrzowie ilustracji;

– historie są wciągające, tak by nie zanudzić początkującego czytelnika;

– papier, jest przyjazny oku, tak aby dodatkowo nie męczyć niewprawionego aparatu wzroku;

– duża czcionka, od pierwszego do trzeciego poziomu coraz mniejsza;

– dobrze widoczna numeracja stron pozwala śledzić postępy i cieszyć się nimi, jednocześnie utrwalając liczenie;

– mały format, miękka oprawa i niewielka objętość sprawia, że to książki lekkie i kieszonkowe, łatwo zabrać je na plac zabaw, spacer, do autobusu;

– podział na trzy poziomy trudności!

Czytam sobie

Czytam sobie Edukacyjny EGMONT

W POZIOMIE 1 znalazły się teksty, które są dostosowane dla dzieci stawiających pierwsze kroki w składaniu słów. Nie znajdziecie długich, złożonych zdań, każda książka to od 150 do 200 prostych wyrazów, składających się jedynie z 23 podstawowych głosek. Tekst znajduje się na dole strony, tak by początkujący czytelnik łatwo mógł pomagać sobie palcem.

Kolorowe, duże i za każdym razem kapitalne, ilustracje są uzupełnieniem tekstu i wzmacniają rozumienie czytanego tekstu. Rysunki zajmują więcej miejsca niż tekst.

Na każdej rozkładówce jedno wybrane słowo, uznane przez autorów za najtrudniejsze, jest umieszczone w dymku oddzielonym od tekstu ilustracją. Jest zapisane w specjalny sposób – każdą sylabę oddziela myślnik, dzięki czemu dziecku łatwiej sobie z nim poradzić. Te ramki służą do ćwiczenia ważnej umiejętności, jaką jest czytanie głoskami.

W tym poziomie czcionka jest bardzo duża, by ułatwiać czytanie.

Czytam sobie

Czytam sobie Edukacyjny EGMONT

W POZIOMIE 2, kiedy już młody czytelnik dobrze radzi sobie z pojedynczymi słowami, uczy się składać zdania. Tu ilość wyrazów znacznie wzrasta i mieści się w przedziale 800-900. Zdania są dłuższe, złożone i pojawiają się elementy dialogu. Tu 23 podstawowe głoski są wzbogacone o „h”. Czcionka jest odrobinę mniejsza, niż w poprzednim poziomie, ale nadal bardzo duża. Na każdej rozkładówce znajdziemy ramki ze słowami do czytania sylabicznego.

Ilustracji jest nadal dużo, są piękne i kolorowe oraz mocno wiążą się tekstem, wzmacniając i ułatwiając rozumienie czytanego tekstu, ale ich ilość równoważy się z ilością tekstu.

Czytam sobie

W POZIOMIE 3, oznaczonym przez twórców hasłem „POŁYKAM STRONY” znajdują się książki dla dzieci, które zaczynają czytać ze swobodą.

W tekstach, które zawierają od 2500 do 2800 wyrazów, użyte są wszystkie głoski, zdania są jeszcze dłuższe i bardziej złożone, a ramki do czytania sylabicznego znikają. W ich miejsce, na końcu każdej z pozycji, znajduje się alfabetyczny słownik trudnych wyrazów. Słownik zajmuje jedną rozkładówkę i oprócz wyjaśniania słów, jest wstępem do alfabetycznego wyszukiwania, tak istotnego na wszystkich dalszych etapach edukacji oraz w dorosłym życiu.

Czcionka znowu jest odrobinę mniejsza od tej, na poziomie drugim, ale nadal duża, by jak najbardziej ułatwiać i wspierać czytelnika. Ilustracji jest mniej niż tekstu, są czarno-białe. Na tym poziomie znajdziemy też historie oparte na faktach historycznych. Te odcinki są oznaczone na pierwszej stronie okładki znacznikiem „fakty”, tak jak książka przedstawiona na fotografii powyżej.

Czytam sobie Edukacyjny EGMONT

Jeśli książka zostanie dopasowana do czytelnika poziomem, satysfakcja jest gwarantowana. Dziecko czuje się zachęcone faktem, że samodzielnie przeczytało CAŁĄ książkę. Obserwowałam to wielokrotnie w zachowaniach dzieci.

Na wszystkich poziomach, każda z książek ma dwie nagrody dla dziecka, którymi można się „poczęstować” jeśli samodzielnie przeczyta się całą książkę. Po pierwsze, na tylnej okładce ma zagięte do środka skrzydełko, a na nim umieszczony „Dyplom sukcesu”. Dzięki temu, że jest integralną częścią okładki, jest wykonany z grubszego kartonika. Jeśli dziecko odetnie dyplom nie będzie wiotki, tylko porządny i sztywny, jak na prawdziwy dyplom przystało!

Czytam sobie

Drugą niespodzianką jest arkusik naklejek, umieszczony pomiędzy ostatnią stroną środków a tylną okładką. To zawsze 6 okrągłych naklejek zaprojektowanych przez ilustratora danej pozycji. Zawiera ilustracje powiązane z treścią książki i krótkie hasła.

Czytam sobie

Czytam sobie

Czytam sobie

Jest jeszcze jedna rzecz, która podoba mi się w tej serii bardzo! To prezentacja autora tekstu oraz ilustratora w każdej z książek w serii!

Na skrzydełku zagiętym do środka na przedniej okładce, zawsze znajdują się zdjęcia autorki lub autora opowieści oraz ilustracji. Jest krótka notka o każdej z osób oraz ich zabawna wypowiedź, anegdotka na temat danej książki.

To ma dwie wielkie zalety – po pierwsze dziecko uświadamia sobie, że każda książka posiada twórców, co nie jest do końca oczywiste, gdy ma się kilka lat. Po drugie zaś, zapoznajemy młodego czytelnika z najwybitniejszymi polskimi autorami. Dziecko wyrabia swój gust czytelniczy i estetyczny i w przyszłości wszechstronne doświadczenie w tych warstwach może tylko zaprocentować!

Czytam sobie Edukacyjny EGMONT

Dziecko, które zaczyna czytać, szybko męczy się tą trudną czynnością, dlatego jedna sesja nie może trwać dłużej niż kilka minut. Książki z serii „Czytam sobie” są małe i lekkie, więc zawsze zabieramy je ze sobą na spacer czy na plac zabaw i jako przerwa w zabawie, czytamy razem.

Bardzo gorąco polecam wszystkim, którzy uczą się czytać! 🙂

Czytam sobie Edukacyjny EGMONT

Powiązane tematy

Komentarze (2)

Świetny pomysł z tym programem wspierania nauki czytania u dzieci 🙂 Książki to jedne z lepszych prezentów dla dzieci moim zdaniem. Zdecydowanie wpływają na ich rozwój i późniejszą chęć sięgania po książki. Z mojej strony mogę polecić książkę dla trochę starszych – „Zatrzymać Dzień”. Różni się znacznie od zwykłych książek. Po jej przeczytaniu człowiek czuje, że Świat jest o wiele lepszy niż się obecnie może wydawać. Naprawdę warto ją przeczytać!

Zapisuję tytuł. Jestem, co prawda, starsza bardziej niż trochę, ale współczesny świat widzę w ponurych barwach, potrzebuję więc tej książki.

Zostaw komentarz